Veel gestelde vragen over reisverzekeringen
Op deze pagina geven wij je essentiële informatie over reisverzekeringen. Hier vind je de antwoorden op veel gestelde vragen, van de voordelen van een reis- en/of annuleringsverzekering tot het claimproces. ViaLora werkt samen met Allianz Assistence.
Algemene vragen
Een reisverzekering beschermt je tegen bepaalde financiële risico's en verliezen die kunnen optreden tijdens het reizen. Annulerings- en onderbrekingsuitkeringen kunnen niet terugbetaalbare, vooruitbetaalde reiskosten (tot het bedrag van de polis limieten) voor je vergoeden als jouw reis wordt geannuleerd of onderbroken om een verzekerde reden. Afhankelijk van de reisverzekering die je afsluit, kan de verzekering je ook cruciale hulp bieden bij een medisch noodgeval; verliezen aan jou vergoeden, veroorzaakt door een verzekerde reisvertraging, vertraging of verlies/beschadiging van jouw bagage; en ook hulp bieden in andere situaties (opgesomd in de polisvoorwaarden).
Niet-terug betaalbare kosten kunnen vooruitbetaalde reisdeposito's/betalingen omvatten met betrekking tot diensten, afgesloten bij ViaLora, die verloren zouden gaan als je voor vertrek van de reis om een verzekerde reden moet annuleren.
De reisverzekering is bedoeld voor jou als je een of meer vliegtickets boekt om te reizen naar bestemmingen die worden aangeboden door ViaLora (met uitzondering van bestemmingen die zijn uitgesloten op de verzekering) en als je beschermd wilt worden tegen mogelijke onvoorziene gebeurtenissen buiten jouw macht, die zich voor of tijdens uw reis kunnen voordoen. Om een verzekering af te sluiten dien je woonachtig te zijn in Nederland.
Deze verzekering is niet geschikt voor jou indien:
- je tijdens uw reis deelneemt aan bepaalde extreme sportactiviteiten of sportwedstrijden;
- je meerdere reizen binnen een jaar wilt verzekeren;
- jouw reis al begonnen is;
- jouw reis plaatsvindt in een land dat is uitgesloten op de verzekering;
- je al verzekerd bent op een andere verzekering met dezelfde dekking.
Afhankelijk van de reisverzekering die je afsluit, kan jouw polis voordelen bieden voor een aantal situaties die zich voor of tijdens uw reis kunnen voordoen. Deze voordelen kunnen het volgende omvatten:
- Annulering van de reis;
- Reisonderbreking;
- Medisch noodvervoer;
- Medische noodkosten;
- Beschadigde/verloren/gestolen/vertraagde bagage;
- Reisvertraging.
Opmerking: Niet alle verzekeringen omvatten alle hier vermelde voordelen. Raadpleeg de bijbehorende voorwaarden.
De reisverzekering dekt alleen personen die als verzekerden op het polis blad staan vermeld. Familieleden en/of reisgenoten zijn niet gedekt, tenzij ze op het polis blad worden genoemd. Bij ViaLora wordt alleen de hoofdboeker vermeld met daarbij het aantal personen (volwassenen/kinderen) die samen met de hoofdboeker de bij ViaLora geboekte accommodatie betrekken.
Een reisverzekering wordt als optie aangeboden bij de aankoop van jouw accommodatie. Je hoeft het alleen maar aan te geven tijdens het boekingsproces en je bent verzekerd zodra jouw aanbetaling is voldaan.
Je kunt een annuleringsverzoek indienen via info@vialora.nl. Je dient te annuleren voordat de aanbetaling is gedaan. De datum waarbinnen de aanbetaling dient te worden gedaan, vindt je terug op jouw boekingsbevestiging. Houd je er ook rekening mee dat als voorwaarde geldt dat er geen schade is ingediend en jouw reis nog niet is begonnen.
Het polisnummer is identiek aan het reserveringsnummer dat wordt vermeld op jouw ViaLora boekingsbevestiging en op de bevestigingsmail van de aangekochte verzekering die als bijlage bij jouw boekingsbevestiging wordt meegestuurd.
Raadpleeg het dekkingsoverzicht van de voorwaarden van uw reisverzekering. Hier vindt je alle details van jouw verzekering, inclusief voordelen, dekkingslimieten, verzekerde redenen en uitsluitingen.
Specifieke vragen over dekkingen
Annulering
Nee, een annuleringsverzekering biedt geen dekking wanneer je van gedachten verandert over jouw reis.
Nee, een annuleringsverzekering dekt geen annulering door ViaLora. Alleen annulering door jou, en voor een verzekerde reden, komt in aanmerking voor een vergoeding van jouw annuleringsverzekering. Om een vergoeding te krijgen in geval van annulering door ViaLora, nodigen we je uit om rechtstreeks contact op te nemen met onze klantenservice.
Vergoeding voor annulering als gevolg van een reeds bestaande medische aandoening is afhankelijk van het land waar je woont en de status van de medische aandoening op het moment dat je de reisverzekering afsloot. Raadpleeg de voorwaarden van uw annuleringsverzekering.
Reisvertraging
Ja, als je jouw vlucht mist door vertraging van een reisvervoerder (zoals een vlucht, trein of bus) of plaatselijk openbaar vervoer, kom je in aanmerking voor vergoeding van extra vervoerskosten om jouw bestemming te bereiken of naar huis terug te keren. Raadpleeg de voorwaarden voor de volledige lijst van verzekerde gebeurtenissen.
Nee, de verzekering biedt geen vergoeding als je jouw vlucht mist door toedoen van jouw eigen vertraging.
Indien jouw vlucht vertraagd is, kun je een vergoeding krijgen voor de kosten van accommodatie, vervoer en maaltijden gedurende jouw wachttijd. Raadpleeg de voorwaarden om te weten wat de minimale vertraging is om in aanmerking te komen voor vergoeding. Deze dekking is een aanvulling op de door de luchtvaartmaatschappij voorgestelde oplossingen.
Bagagedekking
Indien jouw bagage verloren, beschadigd of gestolen is tijdens jouw reis, krijg je een vergoeding voor reparatie of vervanging. Raadpleeg de gedetailleerde voorwaarden en uitsluitingen in de voorwaarden.
Als jouw bagage vertraging oploopt bij de luchtvaartmaatschappij, krijg je een vergoeding voor de kosten die je maakt voor het aanschaffen van essentiële zaken totdat de bagage arriveert. Raadpleeg de voorwaarden om te weten wat de minimale vertraging is om in aanmerking te komen voor vergoeding. Deze dekking is een aanvulling op de door de luchtvaartmaatschappij voorgestelde oplossingen.
Medische nooddekking
Met de medische nooddekking kun je:
- vergoed worden voor de onvoorziene dringende medische kosten die je maakt tijdens jouw reis in het buitenland, zoals een bezoek aan een lokale arts in geval van een kleine gezondheidskwestie (buikgriep, keelpijn...), medische onderzoeken en/of medicijnen voorgeschreven door een lokale arts (bloedonderzoek, radiologisch onderzoek...) en dringende tandartskosten, bijvoorbeeld in geval van ernstige kiespijn;
- profiteren van de vergoeding van hospitalisatiekosten, als je als ziekenhuispatiënt moet worden opgenomen bij een ongeval of een ernstig gezondheidsprobleem (hospitalisatiekosten, chirurgie, onderzoeken...);
- profiteren van de betaling voor medisch noodzakelijk vervoer naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of een geschikte faciliteit, evenals medische repatriëring naar huis na een verzekerde ziekte of verwonding.
Alle beslissingen over jouw repatriëring moeten worden genomen door medische professionals. Als je ernstig ziek of gewond raakt of een medische aandoening ontwikkelt, moet jij of iemand namens jou contact met ons opnemen (medische hulpdienst van Allianz), en wij moeten al het vervoer van tevoren regelen. Als wij het vervoer niet hebben goedgekeurd of geregeld, zullen wij alleen betalen tot het bedrag dat wij zouden hebben betaald als wij het vervoer hadden geregeld en zullen wij geen verantwoordelijkheid nemen voor vervoer dat wij niet hebben goedgekeurd of geregeld. Houd er rekening mee dat:
- een verstuiking of verkoudheid niet voldoende is om medische evacuatie of repatriëring te rechtvaardigen;
- vervoer is alleen mogelijk als jouw toestand gestabiliseerd is en/of als je vervoerbaar bent.
De medische hulpdienst is beschikbaar voor medische noodgevallen op
+31 (0)20 592 9292.
Je kunt ook contact met de verzekeringsmaatschappij opnemen via
serviceteam.nl@allianz.com / Telefoon: +31 (0)20 561 8711.
Uitsluitingen
Ja, er zijn uitsluitingen op de reisverzekering. Dit zijn specifieke situaties of omstandigheden waarvoor de verzekering niet geldt. Enkele veel voorkomende uitsluitingen zijn risicovolle activiteiten zoals extreme sporten, oorlogshandelingen of terrorisme. De lijst met algemene uitsluitingen is beschikbaar in de voorwaarden.
Een claim indienen
De snelste en eenvoudigste manier om een claim in te dienen is door naar de website te gaan van de verzekeringsmaatschappij op https://www.allianz-assistance.nl/service-en-claims/schade-melden.html. Om te beginnen heb je jouw e-mailadres of polisnummer nodig, evenals jouw vertrekdatum of aankoopdatum van de polis. Je kunt ook contact met de verzekeringsmaatschappij opnemen via de live chat, via mail (serviceteam.nl@allianz.com) of via telefoon +31 (0)20 561 8711. Documentatie ter ondersteuning van jouw claim is vereist voordat de verzekeringsmaatschappij jouw claim kan beoordelen. Zodra je jouw claim hebt ingediend, ontvang je een bevestiging per e-mail.
Voor de snelste service controleer je de status van jouw claim online op https://www.allianz-assistance.nl/service-en-claims/schade-melden.html
Ondersteunende documentatie stelt de verzekeringsmaatschappij in staat om jouw claim te verifiëren en is nodig om het beoordelingsproces te starten. Welke documentatie nodig is, hangt af van het type claim en de reden. Het kan gaan om ontvangstbewijzen, mededelingen en facturen van de reisaanbieders, medische dossiers, politierapporten, foto's, etc.
Enkele veel voorkomende redenen voor het afwijzen van claims zijn bijvoorbeeld:
- De reden van jouw claim voldoet niet aan de vereisten die in de polis staan vermeld;
- De reden van jouw claim staat vermeld onder "Algemene uitsluitingen" in de voorwaarden.
Het is belangrijk om de voorwaarden te lezen voordat je op reis gaat of een claim indient om te begrijpen wat wel en niet verzekerd is.